ASSALAMUALAIKUM ......
Di pagi yang hening dan bening ini...saya mengucapkan selamat menyambut Ramadhan Al-Mubaraq... semoga bulan puasa ini membawa seribu dan berlebih-lebih lagi keberkatan kepada semua umat muslimin dan muslimah.....Aminnnnnn......

Apa yang penting semasa bulan Ramadhan ni.....??..Kepentingan setiap orang adalah berbeza-beza.. bergantung kepada umur, jantina dan jenis kehidupan yang anda lalui....
Pada umur 7-12 tahun...Ramadhan ni penting sebab bila habis ramadhan adalah masa untuk beraya dan kumpul duit raya.... tak lupa jugak main bunga api dan mercun..yeay!!!!!....
Umur 13-17..apart from main mercun, duit raya, baju raya, dll....aku mula melangkah ke masjid..(ops surau sebab masa tuh duduk asrama) untuk mula betarawikh.... sebelum tuh aku daif dan naif pasal mender-mender nih semua....hehehhehe...*x-cuses*...

18 tahun ke atas...zaman rebellious.... gi Tarawikh bila ader mood....heheheh... focus untuk beraya dan ramadhan pun biasa jer....

21 tahun ke atas...oh..masa tuh dah mula kerja..so kepenatan bekerja di bulan posa merupakan satu dugaan jugak...(walaupun tak seberapa..heheh)..tapi kepenatan berkejar untuk balik berbuka..almaklumlah KL ni penuh dengan kesesakan jalanraya...kalau balik lambat..lambatlah samapai rumah...lambat sampai rumah..bukak posa makan gula-gula atau batalkan bosa korek hidung jer...oppsss.....wpun belum pernah tapi kalau terpaksa...apa nak buat... Dan satu kesukaan ialah berbuka posa diluar dan makan buffet ramadhan... pergh.. 'ALL U CAN EAT'
30 tahun ke atas...nikmat puasa dah berkurang...raya cuma satu occasion untuk bersama keluarga (besar-besaran)..dan puasa adalah satu kewajiban.... Bukanlah nak kata apa...aku dah mula tak sahur..dan berbuka hanya ala kadar sahaja...kalau dulu boleh makan juadah berbuka puasa dengan penuh selera...sekarang ni..berbuka ala kadar pun dah memadai... ibarat kata.. kalau nak kata masa nilah nak berdiet tanpa niat...inilah masanya...hahahahha.... sebab siang tak makan...sahur malas bangun tido... buka makan ala kadar.... lepas tuh malan dah keletihan... esok macam tuh lagi...hmmmmmm...kalau setahun bulan posa ni..aku gerenti kurus sebelum waktunya,......hahahahah!!!!!

Well...anyhow.... just nak express myself yang bulan puasa ni bulan yang ditunggu-tunggu untuk mengurangkan segala aktiviti yang tak berfaedah dan mulakan aktiviti yang lebih bermanfaat...serta time for DIET..huhuh.....
No comments:
Post a Comment